Nada he sido, nada soy.
Pero sueño, porque aunque no soy nada,
puedo llegar a ser.
diumenge, 8 de març del 2020
COSAS DEL CALENDARIO
6 curiositats sobre el calendari
L'home
sempre ha tingut la necessitat de comptar els dies que falten per a la
collita següent o per a la realització d’un sacrifici. D’aquesta
obstinació per mesurar el temps va néixer el calendari, però no sempre
ha estat tal com el coneixem
La setmana és un invent sumeri
La divisió del dia en 24 hores té a veure amb el moviment nocturn dels
estels, que els antics sumeris van dividir en 12 grups. Per analogia,
van fer també el dia. Els sumeris també van ser els artífexs d’ajuntar
els dies en grups de set, que en llatí es conegueren com a 'septimana'.
La setmana constituïa la duració de cada fase lunar. Els romans van
adoptar la setmana sumèria al segle II dC. Fins aleshores, dividien el
mes en grups de vuit dies. A Roma devem els noms dels nostres dies de la
setmana. Aquests, seguint la tradició oriental, foren consagrats als
cossos celests, que alhora ja portaven el nom d’alguna divinitat. Així, el dilluns fou consagrat a la
Lluna; el dimarts, a Mart; el dimecres, a Mercuri; el dijous, a Júpiter;
el divendres, a Venus; el dissabte, a Saturn, i el diumenge, al Sol.
Però a partir del segle IV, ja amb el cristianisme com a religió oficial
de l’Imperi, els noms pagans dels dos darrers dies de la setmana van
ser substituïts pels de 'sabbatum'(derivat del sàbatjueu) i 'dies dominica'(‘dia del Senyor’).
El primer calendari tenia 304 dies
El primer calendari romà tenia un any de 304 dies, repartits en deu
mesos. Cada mes rebia el nom del numeral corresponent al seu ordre
excepte el primer, que no era gener, com passa en el nostre calendari,
sinó març, 'martius'. La primera modificació seriosa d’aquest calendari
arribaria al segle VII aC de la mà del segon rei de Roma, Numa Pompili.
Llavors es va substituir el cicle lunar pel solar com a base per al
còmput del temps. Això va fer que s’introduïssin dos mesos més:
'ianuarius'(gener), en honor de Janus, el déu de les dues cares que presidia els inicis de totes les activitats, i 'februarius'(febrer), en record de les 'februa', les grans festes de purificació que se celebraven a Roma durant aquest període de l’any.
L'any començava l'1 de març
El primer mes del primer calendari romà era març ('martius'), perquè
estava consagrat a Mart, el déu de la guerra. Aquest mes era l'època de
l'any en què s'iniciaven les campanyes militars, a més de les activitats
agrícoles. El canvi a l'1 de gener com a primer dia de l'any el va
instaurar Juli Cèsar, qui, l'any 45 aC, instituí el calendari
julià, inspirat en la tradició astronòmica egípcia, que establia 365
dies repartits en dotze mesos. Amb el canvi es van conservar, però, els
noms dels mesos, encara que, com que van canviar d’ordre, el mes
'quintilis'ja no seria el cinquè, sinó el setè, i així tots els altres fins a 'december', que no seria el desè, sinó el dotzè i últim.
August va manllevar un dia al mes de febrer per afegir-lo al mes que portava el seu nom, agost
Juli Cèsar pogué gaudir poc temps de les reformes que havia fet al
calendari, ja que morí assassinat un any després d'haver-les portat a
terme, el 44 aC. El seu successor, Marc Antoni, va honrar la seva
memòria rebatejant l’antic mes lunar 'quintilis'amb el nom de 'iulius'(juliol)
—aquest havia estat el mes del seu naixement. Poc temps després,
l’emperador Octavi August no volgué ser menys i es consagrà un mes, el
'sextilis', que passà a anomenar-se 'augustus' (agost). Aquest mes,
però, tenia només trenta dies, un menys que el dedicat a Cèsar, cosa que
desagradà a August. Ho solucionà manllevant un dia a 'februarius', que
quedà en 28.
Amb l'establiment del Nadal el 25 de desembre, l'Església enterrava la hipòtesi que Jesús havia nascut a la primavera
L’any 325, al concili de Nicea, s’havia establert que la Pasqua se
celebraria el primer diumenge deendari julià era lleugerament més llarg que l’any solar, passava que la Pasqua, vinculada a l’equinocci de primavera, se celebrava cada any més a prop de Nadal.sprés de la primera lluna plena després
de l’equinocci de primavera del 21 de març. Ara bé, atès que el
cal
Al segle VI el papa Hormisdes va encarregar a Dionís l’Exigu la
confecció d’unes taules per calcular amb precisió la data de Pasqua. Per
fer-ho, el monjo tingué en compte una tradició molt arrelada a l’època,
que establia el 25 de desembre com la data del naixement de Jesús.
Aquesta era la data en què a Roma es retia culte al déu oriental Mitra.
El cristianisme, en lloc de prohibir aquesta celebració, se l’havia
apropiat per captar més adeptes, tot i que així s’enterrava per sempre
la hipòtesi que Jesús havia nascut a la primavera, tal com deixa
entreveure el Nou Testament.
A partir d’aquí, tot el que va poder treure Dionís de les Sagrades
Escriptures és que l’arribada del Messies havia tingut lloc sota el
govern d’Herodes. També tingué en compte que el seu baptisme s’havia
celebrat al cap de trenta anys. Amb aquestes dades convingué que l’era
cristiana comencés el 754 des de la fundació de Roma. Avui en dia se sap
que els càlculs de Dionís eren errats. Per una banda, Herodes va morir
quatre anys abans del naixement del Messies, i, per l’altra, l’estrella
de Betlem de la qual parlen els Evangelis —una conjunció de Júpiter i
Saturn en la constel·lació dels Peixos— s’hauria vist el 15 de setembre
de l’any 7 aC.
L'any 0 no existeix perquè quan es va adoptar la nomenclatura aC i dC aquest nombre no es coneixia
La nomenclatura d’abans i després de Crist acabaria essent adoptada pels
historiadors progressivament. En aquest còmput cap enrere es va passar
directament de l’any 1 dC a l’1 aC, obviant el que hauria d’haver estat
l’any zero. En l’època en què visqué Dionís l’Exigu, el monjo a qui el
papa Hormisdes havia encarregat el càlcul de la data de Pasqua, Europa
encara no coneixia aquest nombre, que va arribar a Occident des de
l'Índia de la mà de l’islam al segle IX. Aleshores, però, ningú no es va
prendre la molèstia de retocar un calendari que ja havia estat adoptat
arreu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada